Vanaf 31 januari 2017 start Google met een nieuwe vorm van tekstadvertenties: Expanded Text Ads.
Dit zijn de nieuwe generatie tekstadvertenties en zijn speciaal ontworpen voor weergave op mobiel. De uitgebreide tekstadvertenties worden twee keer zo groot weergegeven als de huidige tekstadvertenties. De nieuwe advertenties zullen niet alleen bij de zoekresultaten op mobiel worden ingezet, maar ook op desktop en tablet. Als adverteerder kun je straks aanzienlijk meer informatie kwijt over een product of dienst in de tekstadvertenties.
De uitgebreide tekstadvertenties zullen beschikbaar zijn op het Zoeknetwerk van Google alsook op het Google Display Netwerk en worden ze ondersteund door alle AdWords-tools die op dit moment tekstadvertenties ondersteunen.

Wat veranderd er precies?

Uitgebreide tekstadvertenties verschillen van standaardtekstadvertenties in een paar belangrijke opzichten. Ze hebben de volgende kenmerken:

  • Twee kopvelden (elk maximaal 30 tekens). Dit geeft je 240% meer ruimte voor tekst in de kop.
  • Een enkel, uitgebreid beschrijvingsveld (maximaal 80 tekens)
  • Een zichtbare URL waarvoor het domein van je uiteindelijke URL wordt gebruikt
  • Twee optionele pad-velden die worden gebruikt in de zichtbare URL van de advertentie (maximaal 15 tekens elk)

adwords

 

 

 

 

Met uitgebreide tekstadvertenties hoef je niet langer een zichtbare URL in te voeren die overeenkomt met het domein van je uiteindelijke URL. In plaats daarvan gebruikt AdWords het domein van het uiteindelijke URL en geeft dit weer als de zichtbare URL van je advertentie. Bijvoorbeeld, als je uiteindelijke URL www.example.com/outdoor/wandelen/schoenen is, wordt de zichtbare URL van je advertentie weergegeven als www.example.com.

Uitgebreide tekstadvertenties kennen ook twee optionele Pad-velden. Elk daarvan kan maximaal 15 tekens bevatten. Ze maken deel uit van je zichtbare URL en worden achter het domein van de website geplaatst. Dus als je uiteindelijke URL www.example.com/outdoor/wandelen/schoenen is, wil je mogelijk de tekst Wandelen en Schoenen in je Pad-tekst opnemen zodat de zichtbare URL van de advertentie www.example.com/Wandelen/Schoenen wordt.

Wat kunnen we verwachten?

De Expanded Text Ads zijn een stuk groter dan de huidige tekstadvertenties. Hierdoor is de verwachting dat de CTR met 20% stijgt, wat resulteert in meer omzet voor jouw organisatie én Google.
Een ander voordeel is de de extra regel in de titel. Door deze extra regel kun je meer informatie kwijt, waardoor de advertentie relevanter wordt ten opzicht van de zoekwoorden en bestemmingspagina. Hierdoor kan de kwaliteitsscore van de zoekwoorden stijgen, en zullen de kosten-per-klik dalen.

Overstappen naar uitgebreide tekstadvertenties

Vanaf 31 januari 2017 kun je met AdWords geen standaardtekstadvertenties meer maken of bewerken. Als je na die datum nieuwe tekstadvertenties genereert, moet je de indeling voor uitgebreide tekstadvertenties gebruiken.
Na deze datum kun je alleen nog uitgebreide tekstadvertenties maken en bewerken. De bestaande standaardtekstadvertenties zullen echter nog steeds samen met uitgebreide tekstadvertenties worden weergegeven.

Laat RVL webdesignstudio je helpen!

Met bijna 50% meer advertentietekst en een extra kop bieden uitgebreide tekstadvertenties je meer kansen om op te vallen en meer gekwalificeerde klikken naar je website te genereren.
Laat RVL webdesignstudio je daarom helpen met het opzetten van nieuwe AdWords campagnes of het omzetten van van bestaande advertenties.

  • Denk nog eens na over de boodschap van je advertentie
  • Doe je voordeel met langere klikbare kopvelden
  • Gebruik advertentie-extensies met links naar je website