De smartphone wordt door consumenten vaak gebruikt om in de aanloop naar een aankoop de eerste onderzoek te verrichten. Uit onderzoek uitgevoerd door Forrester Consulting blijkt dat ruim 71% mobiele sites bekijkt voor een potentiële aankoop. Ook tablets zijn in het onderzoek meegenomen. 40% van de tabletgebruikers verricht online onderzoek alvorens over te gaan op een aankoop.

53% van de ondervraagde consumenten uit Frankrijk, UK, Duitsland en Zweden geven aan producten en services te kopen via de smartphone. Terwijl 33% van de tabletgebruikers daadwerkelijk een aankoop doen.

Verder vergelijkt 42% van de consumenten in de winkel de prijzen op hun smartphone. Gaat 13% hiervan naar een andere winkel als blijkt dat het betreffende product ergens anders goedkoper is. Door het gebruik van locatiegebaseerde aanbiedingen of vouchers blijven consumenten in 20% van de gevallen in de winkel waar ze in de eerste instantie de aankoop wilden doen.

Enorme groeimarkt
Mobiel is een enorme groeimarkt. Wie als ondernemer daar niet op inspeelt, loopt de boot geheid mis. Een uitstekende klantervaring op alle contactmomenten, zo ook via de smartphone en tablet zijn belangrijke aandachtspunten. De verwachting is dat de markt voor m-commerce in 2012 sterk blijft groeien. Dit jaar wordt er een omzet van € 112 miljoen verwacht (Forrester Research; EU Mobile Commerce Forecast, 2012 to 2017). Zowel applicaties voor tablets als specifieke websites voor smartphones worden steeds talrijker en beter. Consumenten zijn altijd online. Dat heeft een positief effect op oriëntaties en transacties via mobiele apparaten. Volgens Forrester zal er in Nederland tegen 2017 naar verwachting ruim € 1 miljard worden besteed aan m-commerce