In het begin van de internet rond de jaren ’90 had niemand ooit gehoord van online marketing. Laat staan van SEO.
Tegenwoordig is het niet meer weg te denken en is online marketing een wezenlijk onderdeel, niet alleen bij de bouw van een website, maar ook als wezenlijk onderdeel van de marketing strategie van iedere ondernemer.
Zie het internet als een grote virtuele winkelstraat waar miljoenen mensen dagelijks komen en winkelen. Als ondernemer heb je via het internet een veel groter bereik dan via tv, radio en alle tijdschriften samen. Daarbij komt nog dat je via het internet een veel nauwkeuriger beeld kan krijgen van je potentiële klanten.
Online marketing heeft dan ook compleet andere spelregels dan de traditionele marketing regels.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) en conversieoptimalisatie.

De belangrijkste 2 online marketing strategieën zijn wel SEO en het optimaliseren van conversie. SEO houdt zich binnen de online marketing bezig met het zo goed mogelijk vindbaar worden in zoekmachines binnen je doelgroep.  In Nederland zal dat voornamelijk Google zijn aangezien ruim 90% van de internetters hier Google gebruiken als zoekmachine.
Zoekmachine optimalisatie kunnen we bereiken door bijvoorbeeld veel links (zgn. ‘backlinks’) te maken naar je website, door filmpjes op YouTube te plaatsen of door een blog te schrijven. En natuurlijk niet te vergeten door de basis, en dat is je website, te optimaliseren voor de zoekmachine. Denk hierbij aan ‘schone URLS’, goed geschreven teksten, ‘title-tags’ bij iedere afbeelding te plaatsen, en ga zo maar door.
En als dit allemaal goed is gedaan dan stijgt vanzelf de bezoekersstroom naar je website.
Net als bij een echte winkel zijn bezoekers op zichzelf waardeloos als ze niks kopen. Bezoekers worden pas waardevol op het moment dat ze klant worden en iets kopen.
Dat is het moment waarop conversieoptimalisatie belangrijk wordt.

Conversieoptimalisatie.

Conversieoptimalisatie houdt zich bezig met het zodanig inrichten van je website of webshop dat bezoekers vaker bepaalde ‘gewenste acties’ uitvoeren, zoals het kopen van producten uit je webshop of het invullen van een contactformulier op je website. Als je elke maand 100 bezoekers hebt op je website en slechts 3% van de bezoekers vraagt bijvoorbeeld een offerte aan, dan is je website niet bijster effectief. Je hebt dan welgeteld 3 aanvragen per maand. Maar wat als je conversieratio 5, 10 of zelfs 15 procent wordt? Een goede online webbureau kan van jouw website of webshop een ware verkoopmachine maken.
SEO en conversieoptimalisatie zijn, zeker in vergelijking met traditionele marketing, bijzonder krachtige middelen om je bedrijf te laten groeien.
Maar er zijn nog veel meer middelen die je kunt inzetten bij online marketing:

  • Zoekmachine Advertenties: adverteren op Google met AdWords
  • Social Marketing: berichten plaatsen op Facebook of een Twitter actie beginnen binnen je volgers
  • E-mail Nieuwsbrief: nog steeds een krachtig middel om in te zetten binnen je doelgroep
  • Bedrijfsvideo: een professionele bedrijfsvideo doet wonderen. De video kun je plaatsen op bijvoorbeeld Vimeo of YouTube. En zeker met de laatste app van Google “Capture” wordt het helemaal makkelijk om ‘viral’ te gaan op YouTube

De mogelijkheden zijn eigenlijk oneindig. Allemaal middelen om te kunnen groeien en om de verkoop te stimuleren.
Het mag wel duidelijk zijn: online marketing is niet meer weg te denken en een wezenlijk onderdeel voor het MKB om te kunnen groeien!
Zeker omdat het steeds betaalbaarder wordt.

Zelf nieuwsgierig? Google maar eens op “online marketing Ede“. Wie staat er op de eerste pagina van Google?

Online marketing Ede