Je kunt je naamsbekendheid, reputatie en invloed vergroten door als bedrijf actief te zijn op Facebook. Maar let op: een update plaatsen zonder daarover na te denken, kan grote gevolgen hebben; je kunt je reputatie naar de knoppen helpen en misschien wel klanten verliezen. Een aantal tips over zakelijk Facebookgebruik, die je meteen kunt toepassen!

Bepaal je Facebook strategie.
Welke content wil je wil gaan plaatsen, met welk doel, hoe wil je dat gaan doen en wanneer publiceer je iets op je tijdlijn. Het belangrijkste is dat alles wat je online post binnen je strategie past. Als je van tevoren weet hoe je het gaat aanpakken, zul je zien dat het allemaal veel gemakkelijker gaat. Vergeet niet dat je het beste (graag zelfs) een spontane update kunt plaatsen, maar let erop dat de post matcht met de rest van je posts.

Een juiste naam en relevante informatie
De naam van je pagina is niet meer aan te passen zodra je meer dan 100 pagina-likes hebt. Kies daarom je naam zorgvuldig! Zet je pagina in de juiste categorie en vul daarna de pagina-informatie in. Probeer een beetje creatief te zijn, zodat mensen zich aangesproken voelen wanneer ze jouw pagina tegenkomen.

Link naar Facebook via je website
Heb je een website? Mooi! Link via je website naar je Facebookpagina en andersom natuurlijk! Zo weten prospects en klanten waar ze jou nog meer kunnen vinden.

Word Facebookvrienden met je klanten
Facebookvrienden worden met je klanten is best wel een logische stap! Deze mensen kennen jou en jij kent hen. Op die manier zal je uitnodiging sneller geaccepteerd worden en bouw je een aantal ‘fans’ op. Je kunt natuurlijk ook persoonlijke vrienden toevoegen om meer likes te krijgen voor je pagina, maar je kunt je afvragen of dat wel zin heeft. Je wil eigenlijk alleen likes van mensen die echt iets met jouw bedrijf hebben of willen: kwalitatieve likes!

Wees een persoon
Je maakt in principe reclame voor je bedrijf op Facebook. Maar dat bedrijf ben jij en dat zijn je medewerkers. Post ook op die manier! Het mag persoonlijk, soms luchtig en ook vooral ‘leuk’ zijn.

Post regelmatig een update
Regelmatig een status update doen is een must. Maar post vooral niet elke dag 6 updates; daarmee irriteer je je volgers mateloos! Een standaard is er niet, je post een beetje op gevoel. Er zijn bedrijven die dagelijks een update plaatsen, maar er zijn er ook die dat eens per week doen bijvoorbeeld. Het punt is: ga ermee door! Stop er niet ineens 3 weken mee, maar zorg ervoor dat je ook echt 1 of 2 keer per week een update blijft plaatsen.

Gebruik afbeeldingen en foto’s
Op Facebook kun je 6 type updates plaatsen: een bericht (statusupdate), een foto (foto met statusbericht), een link, een video, een platformbericht en een vraag. Het is slim om regelmatig af te wisselen: verandering van spijs doet eten. Tip! Statusupdates met een foto of afbeelding erbij doen het overigens vele malen beter dan een status update met enkel tekst.

Interactie met je klanten
Alleen maar ‘zenden’ is wat je probeert te vermijden op social media. Je volgers willen graag zien dat jij er voor ze bent. Dat kun je laten zien door eens iets weg te geven, door een leuke blog te schrijven met informatie waar zij iets mee kunnen.

Doe actief mee!
Je verstuurt een leuke/interessante statusupdate waarop je fans reageren. Door zelf weer te reageren op hun geplaatste reacties, ga je de interactie met ze aan! Plaatst iemand iets negatiefs op jouw tijdlijn of onder één van je updates? Reageer erop! Help ze en vraag eventueel om een rectificatie zodra een probleem is opgelost. Spot iemand een foutje en wijzen ze je erop? Bedank ze hiervoor en pas het foutje aan. Verwijder nooit negatieve berichtgeving op je pagina: wees open en eerlijk en laat zien dat je niets te verbergen hebt!