Zoekwoorden zijn de zoektermen (woorden of woordgroepen) waardoor je advertentie wordt geactiveerd. Zoekwoorden zijn zeer belangrijk voor het succes van je AdWords-advertenties.
In dit artikel wil ik wat meer uitleg geven over hoe je goede zoekwoorden kiest voor je AdWords campagne in Google. De juiste keuze bepaalt uiteindelijk of u wel of niet veel betaald per klik!

Belangrijke tips voor effectieve zoekwoorden

Een effectief zoekwoord is:

  • bij voorkeur twee of drie woorden
  • rechtstreeks gerelateerd aan de tekst in uw advertentie
  • rechtstreeks gerelateerd aan de pagina waarnaar uw advertentie verwijst (aangegeven  door de bestemmings-URL)

Welke zoekwoorden moet ik kiezen?
Kijk eerst naar de inhoud van je website. Schrijf elk woord en elke woordcombinatie of woordgroep op waarmee je elk van uw bedrijfscategorieën kunt beschrijven. Dit is de eerste stap voor het maken van uw lijsten met zoekwoorden.

Neem alle merk- en productnamen op, evenals de meervoudsvormen, synoniemen en alternatieve spellingswijzen voor elk woord of elke woordgroep. Het maakt niet uit of u hoofdletters gebruikt. Verwijder zoekwoorden die erg algemeen, niet
relevant of onduidelijk zijn. Verdeel uw zoekwoorden vervolgens onder in thema’s en maak een nieuwe advertentiegroep voor elk thema. Plaats uw zoekwoorden in deze nieuwe advertentiegroepen. Als u bijvoorbeeld een campagne heeft voor digitale camera’s, kunt u digitale minicamera’s onderbrengen in de ene advertentiegroep en digitale spiegelreflexcamera’s in de andere.

Gebruik uitsluitingszoekwoorden.

Uitsluitingszoekwoorden zorgen ervoor dat uw advertentie niet wordt weergegeven wanneer een woord dat of woordgroep die u opgeeft, onderdeel uitmaakt van de zoekterm. Als u bijvoorbeeld het uitsluitingszoekwoord ‘-reparatie’ opgeeft, wordt uw advertentie niet weergegeven bij zoektermen zoals ‘reparatie digitale camera’.

 

Hoe zijn mijn zoekwoorden van invloed op hoeveel ik betaal?

Als u goede zoekwoorden kiest en de bovenstaande tips uitvoert, kunnen uw advertenties wellicht op een hogere positie of tegen lagere kosten worden weergegeven. Het biedsysteem van AdWords lijkt op een veiling. Adverteerders bieden op
zoekwoorden waarmee hun advertenties worden geactiveerd. Aangezien meerdere adverteerders vaak op dezelfde zoekwoorden bieden, is het aan Google om te bepalen welke advertenties worden weergegeven en waar op de pagina deze
advertenties worden weergegeven. Er wordt hierbij gekeken naar de CPC-biedingen en de kwaliteitsscore van uw zoekwoorden:

  • CPC-biedingen (maximum CPC’s, kosten per klik): dit is het hoogste  bedrag dat u bereid bent te betalen wanneer iemand op uw advertentie klikt.
  • Kwaliteitsscore:  deze waarde geeft aan hoe relevant uw advertenties en zoekwoorden zijn voor zoekopdrachten op Google. Deze waarde wordt bepaald door diverse  factoren, waaronder de klikfrequentie.