Webwinkeliers die geen Product Listing Ads afnemen bij Google, verschijnen vanaf 11 juni aanstaande niet meer in de resultaten van Google Shopping. Nu al komen webwinkels nauwelijks nog kosteloos bovendrijven in de productenzoekmachine.

Het was al bekend dat Google Shopping in het tweede kwartaal van dit jaar helemaal zou zijn overgegaan op een commercieel model. Google heeft nu in een blog-posting laten weten dat de transitie over een kleine drie weken wordt voltooid in Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Japan, Italië, Spanje, Brazilië, Australië, Zwisterland en Tsjechië.

Relevantie en biedingen
‘Na deze datum (11 juni, red.) worden er geen gratis productvermeldingen meer weergegeven op Google Shopping en worden resultaten gerangschikt op basis van relevantie, met biedingen als aanvullende factor. De rangschikking van natuurlijke zoekresultaten op Google.nl verandert niet’, schrijft het Amerikaanse bedrijf. Google zegt er van overtuigd te zijn dat het nieuwe model ‘grote en kleine verkopers helpt de juiste producten aan wereldwijde klanten te koppelen, het aantal klikken naar hun sites te verhogen en meer bezoekers naar kopers te converteren.’

Geen consumentenmerk
Google gaat productzoekmachine Shopping alleen op de zakelijke markt actief onder de aandacht brengen. De dienst zal naar Nederlandse consumenten niet worden gepresenteerd als concurrent Vergelijk.nl, Kieskeurig.nl,  Beslist.nl en andere vergelijkingssites. Webshoppers hebben en houden de optie om direct naar de verticale zoekmachine te gaan, maar veel vaker zullen ze via de ‘gewone’ Google-zoekmachine stuiten op Product Listing Ads en dus op Shopping.