Zoals je misschien al gemerkt had, heeft Google in de afgelopen periode de resultaten van zijn zoekmachine drastisch aangepast.
Zo is eind augustus de rel=”author” volledig verwijderd uit de zoekresultaten alsook de zoekresultaten van YouTube. Volgens Google is dit de volgende stap terug naar zijn ‘roots’, namelijk het tonen van de bekende 10 blauwe links.

Maar nog niet zo heel lang geleden werd “authorship” geïntroduceerd door Google zelf. Het doel was om meer aandacht te schenken aan de auteur van de geschreven tekst.
Komend voordeel was dat je link in de zoekresultaten flink opviel tussen de rest! Dus voor SEO doeleinden werd “authorship” in een keer erg belangrijk. Zo ook de YouTube screenshots die getoond werden tussen de zoekresultaten en de Google+ button. Voor ‘branding’ was dit erg goed.
En van de een op andere dag draait Google dit de nek om. En eigenlijk verbaasd mij dit niet…

Geen impact op zoekmachine verkeer

Volgens Google hadden al die goed bedoelde ideeën, zoals video’s, auteurs en sterretjes, geen invloed op het verkeer naar de websites die getoond werden in de zoekresultaten. Het werd soms ook wel erg druk tussen al die Google+ buttons, video’s en sterretjes om de juiste zoekresultaten te vinden.
Zelf denk ik dat Google deze stap heeft genomen omdat dit van directe invloed was op de resultaten die getoond werden door Google AdWords. Sommige organische zoekresultaten vielen nog meer op dan de advertenties zelf. En AdWords is toch nog steeds het belangrijkste verdienmodel van Google. Dus verbaasd het me niks dat Google deze stap heeft genomen.

En dus wat zijn de volgende stappen om op te blijven vallen?

Met al deze nieuwe veranderingen zijn er toch nog een aantal zoekmachine optimalisaties die je nog steeds kan blijven gebruiken:

  • Rating Snippets: de beoordelingen die klanten geven in de vorm van sterretjes. Maar ook dit heeft denk ik zijn houdbaarheid datum, gezien resultaten als dit.
  • Het publiceren van nieuws op je website met regelmaat
  • YouTube blijven belangrijk (YouTube is van Google…).

 

Wat brengt de toekomst?

Natuurlijk, er zullen steeds nieuwe mogelijkheden worden gelanceerd door Google. En wij zullen die steeds blijven volgen en onderzoeken voor onze klanten.
Wij adviseren onze klanten graag over de mogelijkheden (of onmogelijkheden) van het internet..