Onlangs kocht ik een nieuwe computer voor mezelf via internet. De oude was aan vervanging toe en was te oud om nog te ‘upgraden’.
Elke dag verschijnen er nu advertenties in mijn browser voor een computer die al lang en breed in gebruik is.

En elke dag krijg ik advertenties voor mifirouters nadat ik drie maanden geleden bij de mifishop een nieuwe had gekocht. Welke marketingboy of -meisje denkt dat ik er dan nu weer een ga kopen? Ik krijg echt de meest dwaze adviezen van websites die ik heb bezocht.

Maar ja, probeer die lastige consument maar weer eens over de streep te trekken om wat bij jouw webshop te kopen. De ongerichte huis-aan-huis folder, de Gouden Gids, de dagelijkse krant en de televisie maken plaats voor dag-en-nacht bezig zijn met onze mobieltjes, tablets en laptops.

Het grote cookie monster volgt mij.
Cookies helpen webwinkels om consumenten op het juiste moment met de juiste boodschap te benaderen. Ze zijn bedacht om de consument optimaal van dienst te zijn. Cookies onthouden mijn voorkeuren en interesses op basis van mijn surfgedrag. Dat staat negen van de tien keer in het cookiebeleid van een webwinkel. Cookies zijn er dus voor mij, niet dan?

Maar, mijn cookies begrijpen mij helemaal niet. Wat moet ik met aanbiedingen voor producten die ik al heb gekocht? Mijn cookie verklapte zelfs een verrassingsweekend aan mijn partner die ineens Welness arrangementen en bij behorende suggesties in Nederland kreeg op NU.nl.

Stalkers
Op Facebook stalken de Staatsloterij, een touringcarbedrijf, een pillenmaker voor mannen met plasproblemen, een bank voor startersleningen en Renault-bestelwagens mij. Boeiend is de echtscheidingsadvocaat die steeds weer opduikt. Vermoedelijk vanwege de trieste scheiding van een van onze beste vrienden die breeduit op Facebook is besproken. De glimlach om zoveel dommigheid van de cookies heeft plaats gemaakt voor irritatie.

Maar hoe maak je je klant dan wel blij? Misschien kun je dan nog veel leren van de oude economie. Als ik mijn favoriete kledingwinkel in loop dan schiet de verkoopmedewerker mij gelijk aan en vraagt of ik die nieuwe collectie spijkerbroeken al heb gezien van mijn favoriete merk. En als ik brood al bij mijn bakker dan weet de bakker al gelijk welk brood ik moet hebben zonder hem te vragen.

Cookiemonster
Cookies verschijnen tegenwoordig op de meest vreemde momenten op de verkeerde tijd. Als je echt de klant centraal wilt stellen, en de marketingfondsen nuttig wilt besteden, maak dan zo snel mogelijk een einde aan het zinloze geweld van het cookiemonster.