Een vraag die veel aan mij wordt gesteld door zowel bestaande als nieuwe klanten.
Als eerste wat ik dan doe is de website of webshop goed analyseren op het gebied van navigatie, uiterlijk en vindbaarheid op internet. En met vindbaarheid bedoel ik hoe wordt jou website gevonden op bepaalde zoekwoorden in Google?
Vaak zijn er wel een paar oorzaken aan te wijzen. Hier volgen een paar concrete tips.

1. Inhoud van de website

Een belangrijke oorzaak dat een website maar weinig bezoekers trekt is dat de website te weinig tekst en afbeeldingen heeft. De vuistregel: hoe meer pagina’s hoe meer bezoekers. Want hoe meer pagina’s er gevonden worden door de verschillende zoekmachines zoals Bing of Google, hoe meer kans er is dat een van jouw pagina’s terugkomt in de zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht en dus dat je er een extra bezoeker bij krijgt.
Concrete tip: meer pagina’s toevoegen. Behandel zoveel mogelijk onderwerpen en schrijf zoveel mogelijk artikelen. Het kost wat tijd maar het levert je op lange termijn een constante stroom bezoekers vanuit de zoekmachines.
En nog beter: koppel een Blog aan je website. Zoekmachines zijn dol op blogs!

2.  Promotie van je website

Je kunt je website of webshop of 2 verschillende manieren beter promoten: via de betaalde versie m.b.v. Google AdWords of door middel van zoekmachine optimalisatie. Het juist optimaliseren van je website of webshop kan je veel bezoekers opleveren.
Concrete tips:

  • Zoek de juiste zoekwoorden voor je pagina en verwerk deze in de Titel, Mata-tags, links, Alt-tekst bij plaatjes en in de tekst van je pagina.
  • Wissel links uit met andere websites. Dit wordt ook wel ‘Linkbuilding’ genoemd.
  • Start een Google AdWords campagne op en laat tegen betaling je advertenties gevonden worden binnen de zoekresultaten van Google. Desgewenst kan rvl webdesignstudio je helpen met het opzetten van de juiste campagnes met de bijbehorende budgetten.
  • Meld je website aan bij de verschillende zoekmachines en startpagina’s zoals Ilse of startpagina.nl

3. Meer websites of webshops

Waarom zou je je beperken tot 1 website of 1 webshop? Hoe meer websites hoe meer zichtbaar je bent op internet. Als je website of webshop er zich voor leent waarom zou je de webshop niet splitsen in meerder ‘niche’ webshops of websites. Vervolgens kun je de verschillende websites aan elkaar ‘linken’. Op deze manier zorg je ervoor dat je bedrijf als een olievlek op internet zichtbaar is. Met verschillende websites in je bezit kun je markt ook beterer domineren.
Concrete tip: splits je website op in verschillende ‘niche’ websites.

4. Ga sociaal!

Ik beweer niet dat dit voor iedereen werkt, maar feit is dat als je je sociaal begeeft op internet middels LinkedIn, Twitter of Facebook je begeeft tussen je doelgroep en dus weet wat er leeft op internet.  De sociale media geeft je de kans om je te bewegen tussen je huidige klanten en je expertise te delen met anderen. Vroeg of laat betaalt dit zich uit!
Pas wel op met sociale media: zorg er wel voor dat je er klaar voor bent. Lees meer hierover in een eerder gepubliceerd artikel.
Concrete tip: bouw een sociaal leven op internet met LinkedIN, Twitter, Facebook of Google+

5. Verspreid het woord

Het klinkt misschien te simpel voor woorden, maar laat iedereen weten dat je bestaat! In de praktijk maak ik nog steeds mee dat klanten niet hun website URL of Twitter account vermelden op hun briefpapier of in de e-mail correspondentie. Eigenlijk zou dit de eerste stap moeten zijn op de vraag ‘Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?’.
Concrete tip: Vermeld je website op briefpapier, visitekaartjes, e-mail berichten, op je auto of bedrijfsbus.

Wil je meer tips of heb je concrete hulp nodig of weet je niet waar je moet beginnen?
Neem contact met me op en wie weet heb je volgende week al een verdubbeling van het aantal bezoekers op je website!