Is het je wel eens opgevallen dat veel webshops op elkaar lijken? Dat komt omdat de mens een gewoonte dier is en graag gebruik maakt van ervaringen die hij eerder heeft opgedaan. Herkenning geeft een vertrouwd gevoel, een herkenbare structuur van een webwinkel dus ook!

Door die herkenning vergroot je het gebruiksgemak van je webshop. Maar hoe kun je je webshop zo ontwerpen dat hij gemakkelijk is in het gebruik en toch onderscheidend is?

Zo zijn er een aantal ongeschreven regels:

  • plaats je logo linksboven en voorzie het van een link naar je homepage
  • gebruik een horizontale navigatie of plaats de navigatie in de linkerkolom
  • Plaats de subnavigatie in de linkerkolom
  • Plaats de content en producten in de middenkolom

Onderscheidend vermogen.

Eenvoud siert de mens, dit geldt zeker voor de layout van een webshop. Laat de producten aan het woord, geef deze dus visueel voldoende ruimte. Uiteraard zorg je ervoor dat de layout past bij je doelgroep en een verlengde is van de huisstijl.

De meest gebruikte breedte voor een website is momenteel tussen de 960 en 1003 pixels. Dit is gebaseerd op de huidige meest gebruikte schermbreedte van 1024 bij 768 pixels.

 

Wat betreft techniek, is het van belang dat content en scripts gescheiden blijven. Als een pagina ingelezen wordt is het belangrijker dat eerst de opmaakbestanden, de zogenaamde css bestanden, worden ingelezen en dan pas scripts die bepaalde functionaliteiten ondersteunen.

 

Wij van rvl webdesignstudio kunnen u helpen met de ontwikkeling van uw webshop die geschikt is voor alle platformen. Daarnaast kan rvl webdesignstudio u ook adviseren voor een aparte aanpak voor diverse groepen gebruikers. Want websites voor webwinkel gebruik vragen nou eenmaal een andere aanpak dan de reguliere websites.