De laatste tijd zie je het steeds vaker: live chat met je bezoekers op je website middels een live chat mogelijkheid. Sinds kort heeft RVL webdesignstudio ook een mogelijkheid om te chatten.
Of het een toegevoegde waarde heeft dat weten we nog niet. De tijd zal het leren.
Er zijn diverse gratis opties en ook veel betaalde alternatieven te vinden om een live chat aan te bieden op je website. We hebben een aantal opties bekeken en getest en heb uiteindelijk gekozen voor Tawk.to.
Andere gratis chat opties zijn o.a. UserLike , Smartsupp en WhatsHelp. Allemaal hebben ze de mogelijkheid van een plug-in in WordPress en zijn makkelijk te configureren.
Maar uiteindelijk hebben we gekozen voor Tawk.to. Waarom?

  • Eenvoudige koppeling met WordPress
  • Meerdere widgets in te stellen voor meerdere websites
  • Voor iedere pagina (blog/contact/etc.) is een aparte widget in te stellen
  • Widgets zijn volledig te configureren qua vormgeving, kleur, tekstinhoud, etc
  • Automatische e-mail notificatie
  • Er is een speciale chat app voor iOS en Android
  • Te gebruiken met meerdere medewerkers
  • Niet onbelangrijk: GRATIS

 

De voor- en nadelen van een live chat op je website.

Twijfel je nog over het nut van een live chat op je website? We zullen een aantal voor- en nadelen op een rij zetten die we ondertussen na heel veel testen ervaren hebben.
Voordelen:

  • Een klant kan direct contact op nemen en hoeft niet eerst te gaan zoeken als zij een vraag hebben. Je maakt het bezoekers van je website dus erg makkelijk om in contact te komen met jouw bedrijf.
  • Je kunt de chat activeren wanneer jij online bent. Eventueel kun je de chat ook automatisch op kantoortijden online laten zijn en daarbuiten verborgen.
  • Je kunt het uiterlijk van de chat aanpassen zodat het in jouw website past. Of juist niet natuurlijk, als je de chat als Call To Action wilt gebruiken.
  • Je hebt zicht op de gebruikers op je website. Dit kun je zien in het dashboard van Tawk.to. Je kunt daarnaast zien of de bezoeker terugkerend is en welke pagina hij/zij bezoekt voordat hij contact opneemt.

Nadelen:

  • Live chat kost meer tijd dan het antwoorden per e-mail
  • Vragen moeten direct beantwoorden worden, tijd hierdoor minder efficiënt in te delen

 

Indien je meer informatie wenst over het inzetten van live chat op je website neem dan rustig contact met ons op.