Steeds meer Nederlanders hebben een mobiel apparaat dat ook het internet op kan. Betekent dat ook zij online aankopen daarmee doen? En hoe moet uw webwinkel aanwezig zijn? Met een mobiele site of een app?

Het gebruik van mobiel internet (mobile commerce) zit de afgelopen jaren fors in de lift. Zo’n zes miljoen mensen gingen in het voorjaar van 2011 mobiel online, berekende het CBS onlangs. Dat is bijna de helft van alle internetters. In 2010 lag dat percentage nog op 36 % en in 2008 op ongeveer 25%.
Die stijging is vooral te danken aan het internetgebruik op smartphones.

App of mobiele site?

Hamvraag is of u als (startende) webwinkelier meteen al mobiel moet instappen.
Het antwoord op die vraag zal per webwinkel verschillen. Mocht u besluiten om ook te beginnen met m-commerce, dan staat u nog een andere vraag te wachten. U heeft namelijk de keuze uit een mobiele website of een mobile app.
Een mobiele webwinkel is met een browser van een smartphone te bekijken. Terwijl een mobiele app moet de gebruiker zelf installeren op zijn telefoon. Beide hebben zo hun voor- en nadelen.
Een belangrijk nadeel van een mobiele webwinkel is dat niet alle functionaliteiten van een smartphone zoals de GPS of camera direkt benaderd kunnen worden.
Een mobiele app daarentegen stelt u weer voor een ander dilemma. Er zijn immers meerder platforms zoals Android, iPhone, Windows Mobile en Symbian. U zult dus een platform moeten kiezen of voor meerdere platforms moeten laten ontwikkelen.

Wij van rvl webdesignstudio kunnen u helpen met de ontwikkeling van uw mobiele webshop die geschikt is voor alle platformen. Daarnaast kan rvl webdesignstudio u ook adviseren voor een aparte aanpak voor de groep mobiele gebruikers. Want websites voor mobiel gebruik vragen nou eenmaal een andere aanpak dan de reguliere websites.