Nederlandse verkopers op afstand zagen hun omzet afgelopen mei met 11 procent groeien, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het voorjaar was goed, getuige ook de inkomstengroei van 13 procent in de maand april. De fysieke detailhandel blijft omzet inleveren.

Winkeliers die hun omzet voornamelijk danken aan verkoop op afstand verdienden afgelopen mei 11,1 procent meer dan in mei 2012. Over de hele linie daalden de inkomsten van Nederlandse retailers die maand met 0,6 procent. Het verkochte volume was 3,0 procent kleiner dan vorig jaar, de prijzen lagen 2,5 procent hoger.

Non-food versus non-food
Het zijn de detaillisten in de non-food blijven die omzet inleveren, in alle onderscheiden branches. Afgelopen mei kwam het inkomstenverlies uit op 4 procent, bij een volumeverlies van 5 procent. Winkeliers in consumentenelektronica en doe-het-zelfwinkels leverden met ieder 8 procent de meeste omzet in.
Winkeliers in voedings- en genotsmiddelen (food) noteerden daarentegen een omzetgroei, van 5 procent, vooral dankzij de met 4 procent gestegen prijzen. De samenstelling van de koopdagen was afgelopen mei gunstiger dan vorig jaar, anders was de Nederlandse retailomzet naar schatting van het CBS overall 2 procent lager uitgevallen.

Postorder via internet
Het CBS brengt maandelijks de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in beeld. Ten aanzien van de data over ‘detailhandel via postorder en internet’ tekent het bureau aan: ‘De cijfers geven geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet. De omzet die reguliere
winkelbedrijven via internet realiseren wordt namelijk niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten, maar bij de branches die aansluiten op de hoofdactiviteiten van deze winkelbedrijven.’