Een webformulier is als een transactie. Zie het als een uitwisseling van informatie en interesse enerzijds en iets waardevols van uw kant anderzijds. Wanneer u een online formulier niet op deze manier ziet, dan zult u falen. Dit stelt online marketing goeroe Bryan Eisenberg.

Ondanks alle innovatie in het e-commerce landschap is er maar weinig vernieuwing op het gebied van online formulieren. Het invullen van een webformulier blijft voor velen een vervelende klus. Helemaal via een mobiel apparaat, aldus Eisenberg. Hij realiseerde zich dat het optimaliseren van online formulieren begint met het vaststellen van de drie meest voorkomende problemen:

  • formulieren die er niet in slagen om vrees weg te nemen
  • formulieren die er niet in slagen om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen
  • formulieren die er niet in slagen om de voordelen (beloning) aan te halen

Het identificeren van formulierproblemen

Hoe kan een formulier er niet in slagen om vrees weg te nemen?

  • Vraagt u meer informatie dan nodig is?
  • Vraagt u naar vertrouwelijke informatie voordat uw bezoeker zich comfortabel voelt?
  • Ziet uw formulier er afschrikkend uit? Ziet het formulier er bijvoorbeeld uit alsof het veel tijd kost om het formulier in te vullen? Weet uw bezoeker hoeveel stappen er nodig zijn om het formulier te voltooien?
  • Creëert u twijfels en onzekerheden? Als een bezoeker bijvoorbeeld een invulveld ziet voor een kortingscode en er geen heeft, dan krijgt hij het gevoel dat hij niet de best mogelijke deal maakt. En is het voor de gebruiker duidelijk wat er gebeurt als hij het formulier heeft ingevuld?
  • Hoe gaat u om met errors en veldvalidatie?

Hoe kan een formulier er niet in slagen om vertrouwen en geloofwaardigheid om te bouwen?

  • Geeft u aan dat u een geloofwaardig en betrouwbaar bedrijf bent?
  • Is het duidelijk voor de bezoeker dat hij zich in een veilige browseromgeving bevindt? Heeft u dit ook gecontroleerd in een mobiele browser?
  • Zet u uw trust messages in op het moment van actie?
  • Als u informatie verzamelt voor een lead-generation programma, laat uw bezoekers dan weten wat u gaat doen met die informatie. Herinner hen er op het moment van actie aan dat hun privacy wordt gewaarborgd en laat hen weten wanneer en hoe u respons zult geven op de lead .

Hoe kan een formulier er niet in slagen om de voordelen te bekrachtigen?

  • Webformulieren bevatten vaak geen beloning of maken deze niet (voldoende) duidelijk. Terwijl dit van cruciaal belang is. Herinner uw bezoekers er daarom aan wat zij als beloning krijgen voor het invullen van het formulier.
  • Geeft u uw bezoekers opties om te converteren? Kunnen zij online een formulier voltooien, bellen of ook andere methodes gebruiken?
  • Toont u met uw formulieren aan dat u zich bekommert om de bezoekerservaring door vriendelijk uitziende formulieren te gebruiken? Laten uw formulieren zien hoe simpel het is om bij u te kopen?

Zeven factoren

Als u eenmaal de problemen heeft geïdentificeerd, kunt u starten met het testen van manieren om de conditie van uw webformulieren te verbeteren. Begin met het doorwerken van de volgende zeven factoren:

  • formaat
  • invulvelden
  • labels
  • voordelen
  • prominentie
  • call-to-action
  • opbouwen van vertrouwen