Wat is de juiste strategie om je social media in te zetten? Voor alles geldt eigenlijk: teveel is niet goed.
Social media is de perfecte manier om gratis reclame te maken voor je bedrijf of organisatie. Maar let dus wel op, want je kunt ook klanten wegjagen.
Door ervaring met bestaande klanten heb ik daarom een aantal tips samengesteld.

1. De 70-20-10 vuistregel.

Gebruik zoveel mogelijk eigen teksten in updates van Twitter, Facebook of Google+
Overspoel je fans en volgers niet te veel met commerciële updates. Houd daarom de 70-20-10 regel aan:
70% eigen teksten
20% tekst van anderen
10% promotionele teksten

2. People to People.

Denk niet aan B2B of B2C, maar aan mens tot mens. Wat vinden mensen op dit moment leuk om te zien of te lezen? Wat is er nu actueel in het nieuws?
Speel in op actuele gebeurtenissen van dit moment.

3. het draait om de klant.

Ook al is het jouw social media account, het draait niet om jou. Het draait om jouw klanten. Zorg dus voor content die je fans graag willen zien. Maak content die ze willen delen met hun vrienden. Op die manier delen ze ook jouw merk met hun vrienden.

4. Reageer op iedereen.

Reageer niet alleen op positieve berichten, maar ook negatieve. Dat laat klantvriendelijkheid zien. Reageer niet alleen op negatieve, want dat nodigt alleen maar uit om meer negatieve berichten te plaatsen. Blijf natuurlijk wel beleefd en geef de klant nooit de schuld. Ook belangrijk is dat je online de discussie niet aan gaat. Dit is niet professioneel. Laat online zien dat je de klacht oppakt en handel deze offline af.

5. Zorg voor interactiviteit met je klant.

Van de tijd die je spendeert aan social media, moet je eigenlijk maar 10% besteden aan het maken van teksten voor je social media kanalen. De andere 90% gebruik je voor interactiviteit met je fans en volgers. Op die manier krijgen niet alleen de meeste berichten op je pagina een antwoord (klantenservice!), maar houd je ook je pagina actief en interessant.

6. Teveel is niet altijd goed.

Als je posts leuk en goed zijn, hoef je niet 3 keer per dag te posten om op te vallen bij je fans. Je kan beter 1 hele leuke post plaatsen die veel views genereert, dan 3 posts per dag waar je fans zich aan ergeren.