De vergelijkingssite Vergelijk.nl is deze maand gestopt met de mogelijkheid om ook te bestellen op vergelijk.nl.
Vanaf deze maand werkt de website uitsluitend nog met CPC (Cost per click) en met CPM (kosten per vertoning). Volgens het bedrijf bood het “winkelwagentje” te weinig meerwaarde voor de consument.
De website vergelijk.nl was in 2011 een van de eerste grote vergelijkingssite in Nederland die met een winkelmandje kwam. “Vergelijk.nl Shopping” werd de mogelijkheid toen genoemd. Later kwamen ook de vergelijkingssite Beslist.nl en Kieskeurig met een soortgelijk afrekenmodule.
Volgens Vergelijk.nl hebben ongeveer 100 winkelier gebruik gemaakt van de mogelijkheid sinds de introductie in 2011. Het stop zetten van deze mogelijkheid heeft te maken met het feit dat de vergelijkingssite geen controle meer heeft op het moment dat er afgerekend word en omdat de webwinkelier allerlei technische aanpassingen moet doen voor de checkout en daar staan de meeste webwinkeliers niet om te springen.

Zo heeft de vergelijkingssite Beslist.nl onlangs ook hun business model omgegooid en een afreken module ge-introduceert op hun website. Webwinkeliers moeten dan een zogenaamde “conversie-pixel” plaatsen op hun webwinkel zodat Beslist.nl de klant kan blijven volgen tijdens het afreken proces.
Zoals je begrijpt staan webwinkeliers hier niet op te wachten en grote klanten zoals Bol.com, Wehkamp.nl en Fonq.nl hebben al gedreigd om te stoppen op Beslist.nl. Daarmee krijgt het bedrijf inzicht in alle orders van aangesloten winkeliers. Inmiddels is op internet al een felle discussie ontstaan over het feit dat Beslist.nl inzicht zou krijgen op het verkoopgedrag van consumenten bij hun eigen klanten.

Persoonlijk denk ik dat het “Winkelmandje” principe op een vergelijkingssite niet realistisch is. de vergelijkingssite gaat hiermee ver buiten zijn bestaande businessmodel en treed op het terrein van de eigen klant. Een vergelijkingssite moet producten of diensten vergelijken, daartoe zouden ze zich moeten beperken en de consument ondersteunen met hun aankoop.