Je ziet ze steeds vaker op het wereldwijde web. De meeste moderne, opensource weblog- en content management systemen bieden er ondersteuning voor. Bij statische websites zijn ze eenvoudig te implementeren via mappen en index.html bestanden. Maar waarom gebruiken we die vriendelijke URL’s eigenlijk? En hoe zet je ze nou zelf in voor je eigen, dynamische website?

Een vriendelijke URL is herkenbaar en leesbaar. Het lijkt haast vanzelfsprekend om je website op deze manier te structureren, maar in de praktijk gebeurt het vaak niet.

Vriendelijke URL’s

Het gebruik van vriendelijke URL’s is een webrichtlijn van de Nederlandse overheid. En dat is natuurlijk niet voor niets! Het gebruik van deze URL’s heeft veel voordelen. Zo zijn ze bij goed gebruik:

  • LeesbaarOmdat de URL vrij van rare woorden, leestekens en getallenreeksen is, kan vrijwel iedereen het adres van de pagina onthouden. Het vermindert direct ook de mogelijkheid tot fouten bij het overtypen van het adres.
  • HiërarchischEen vriendelijke URL geeft de navigatiestructuur en onderlinge relaties in een website weer. Om nog een keer de URL van bovenstaand artikel te gebruiken:online-marketing is een van de onderdelen van het expertises-gedeelte van deze website.
  • VoorspelbaarWe kunnen er vanuit gaan dat we via http://www.alistapart.com/contact/ in contact kunnen komen met de redactie van A List Apart.
  • Aantrekkelijk voor zoekmachinesDoor de leesbaarheid en de hiërarchie zullen zoekmachines eerder waarde aan vriendelijke URL’s toekennen dan aan onvriendelijke URL’s met onduidelijke woorden of ingewikkelde querystrings.Daarnaast tellen de woorden in de URL gewoon mee in het toekennen van waarde aan een pagina. Zo maakt deze pagina – zodra hij geïndexeerd is – door zijn URL een goede kans om eerder op “online marketing” gevonden te worden dan pagina’s waarbij online-marketing (of een variant daarop) niet in de URL voorkomt.